Kliničko laboratorijske korelacije 

Okvirni sadržaj predmeta

Cilj kolegija jest ukazati na vezu između kliničke prakse i laboratorijske dijagnostike.
Posebno je naglašena važnost laboratorijske medicine u postavljanju dijagnoze, u
diferencijalnoj dijagnostici, liječenju, rezultatima liječenja te prognozi liječenja.

Studentima se objašnjava razlika između simptoma i znakova bolesti, važnost i vještina uzimanja anamneze i fizikalnog statusa - pregleda bolesnika. Posebno je važan pristup slučajno otkrivenom patološkom laboratorijskom nalazu.

Obrađuju se odabrana poglavlja iz interne medicine na način da se posebno istakne značaj laboratorijskih pretraga u dijagnostici kao i njhova korelacija sa kliničkom slikom.

U okviru propedeutike interne medicine obuhvaćeni su anamneza sa svim svojim pojedinim djelovima, fizikalni pregled te algoritam stvaranja radne dijagnoze na primjerima slučajnog patološkog laboratorijskog nalaza.

Pokazani su u uvodnim vježbama pojedini tipovi bolenika s internističkim bolestima. 

Iz kardiologije prikazana su poglavlja koja obuhvaćaju koronarnu bolest (akutni koronarni sindrom infarkt miokarda -NSTEMI, STEMI, stabilna angina pektoris), aterosklerozu, tromboembolijsku bolest, arterijsku hipertenziju, srčano popuštanje.

Endokrinologija je zastupljena prikazom ustroja žlijezda s unutrašnjim izlučivanjem, bolestima hipofize, štitnjače i nadbubrežne žlijezde. Najviše prostora posvećeno je je šećernoj bolesti i njenim komplikacijama.

Iz gastroenterologije i hepatologije obrađuju se ulkusna bolest, upalna bolest crijeva,te akutni, kronični virusni hepatitisi, ciroza jetre, metaboličke bolesti jetre, bolesti gušterače (akutni i kronični pankreatitis)

Nefrologija je zastupljena prikazom akutnog i kroničnog zatajenja bubrežne funkcije te postavljanja indikacije za privremenu i kontinuiranu hemodijalizu kao i transplantaciju bubrega.

Poglavlja iz pulmologije uključuju upalne bolesti gornjeg i donjeg dijela dišnog sustava, kroničnu obstruktivnu plućnu bolest, astmu.

Iz područja hematologije prikazan je racionalni pristup dijagnostici i liječenju anemija, akutnih leukemija, limfoproliferativnih bolesti, te nasljednih i stečenih bolesti koagulacije i hemostaze poput hemofilije i trombofilije. Posebna pažnja je osvećena timskom radu i korelacijama unutar tima i donošenje interdisciplinarnih odluka

Iz reumatologije i kliničke imunologije prikazuju se osnove reumatizma te najčešće upalne bolesti vezivnog tkiva (reumatoidni artritis, fibromijalgija, SLE-sistemski lupus eritematodes, juvenilni RA).

Poseban naglasak je stavljen na hitna stanja u medicini i organizaciju rada bolničke i polikliničke službe, te hitne službe i hitnog laboratorija.

Ishodi učenja

Nakon odslušanog kolegija student će biti osposobljen:

  1. nabrojati i objasniti ciljeve predmeta Kliničko laboratorijske korelacije

  2. razlikovati simptome od znakova bolesti

  3. nabrojati sastavne dijelove anamneze

  4. razgovarati s bolesnikom i prepoznati važne anamnestičke podatke

  5. nabrojati metode fizikalnog pregleda

  6. uočiti znakove bolesti služeći se metodom inspekcije

  7. objasniti osnovne laboratorijske nalaze i povezati ih s kliničkim stanjem bolesnika

Razvijanje općih i specifičnih kompetencija (znanja i vještina) za predmet i/ili modul

Opće kompetencije

Razumijeti važnost timskog rada i stalne komunikacije laboratorijskih djelatnika i kliničara; upoznati različite laboratorijske analize koje su od izuzetnog značaja u dijagnostičko - terapijskom postupku.

Specifične kompetencije:

Po završetku kolegija student će biti sposoban:

  • definirati značaj kliničko laboratorijskih korelacija

  • prepoznati razliku između simptoma i znakova bolesti

  • razlikovati osnovne tipove internističkih bolesti

  • kritički procjenjivati značaj laboratorijskih nalaza

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta i/ili modula

Izvedba programa prati se putem anonimne ankete o kvaliteti organizacije nastave, sadržaja predmeta i rada predavača. Ocjenjuju se koristi izlaganja, sadržaj, pripremljenost nastavnika, jasnoća izlaganja, količina novih sadržaja i ostale dimenzije sadržaja. Administrativno se uspoređuje plan i njegovo izvršenje, kao i broj studenata koji pohađaju predavanja i vježbe. Na kraju nastavne godine radi se evaluacija prolaznosti i ocjena studenata.

Oblici provođenja nastave i način provjere znanja

Predavanja, seminari i vježbe koje su kliničkog tipa, te kontinuirano praćenje stečenih znanja i vještina.

Popis literature potrebne za studij i polaganje ispita

    1. Vrhovac B. i sur. : Interna medicina, Naklada Ljevak, Zagreb, 2008., odabrana poglavlja

    2. Čustović F. Anamneza i fizikalni status. Školska knjiga, 2000.
    3. Sertić J, i sur. Klinička kemija i molekularna dijagnostika u kliničkoj praksi. Medicinska naklada, Zagreb, 2015.
    4.  Labar B, i sur. Hematologija, Školska knjiga 2017.

    5. Topić E. I sur. Medicinska biokemija i laboratorijska medicina u kliničkoj praksi, 2.izdanje, Medicinska naklada, 2018.


Popis literature koja se preporučuje kao dopunska

  1. Guyton, A.C.: Fiziologija čovjeka i mehanizmi bolesti, 12. izdanje, Medicinska naklada, Zagreb, 2012..

  2. Sertić J. i sur. Katalog dijagnostičkih laboratorijskih pretaga. Zagreb, Medicinska naklada, 2011.

  3. Laposata M. Laboratory Medicine, New York, McGraw-Hill Lange, 2010.

  4. Provan D. Clinical and Laboratory investigation Oxford OUP 2010.

  5. Fischbach F, Dunning MB A Manual of laboratory and Diagnostic Tests 8/E Philadelphia, Lippincott Williams&Wilkins 2009.

Bodovna vrijednost svakog predmeta određena u skladu s ECTS-om uz odgovarajuće obrazloženje

2,5 boda nosi ukupno opterećenje studenta od 75 sati koje uključuje nazočnost studenta na predavanjima, pripremu i nazočnost na kliničkim vježbama, izradu seminarskog rada te zadovoljavajuću pripremu i prezentaciju usvojenog znanja kroz kolokvij, učenje i usmeni ispit.


Način polaganja ispita

Praktični dio - kolokvij i pismeni ispit.

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta i/ili modula

Izvedbu programa prati anonimna anketa o kvaliteti organizacije nastave, sadržaja kolegija, rada predavača i voditelja vježbi. Ocjenjuju se izlaganje sadržaja, pripremljenost nastavnika, jasnoća izlaganja, novi sadržaji i ostale dimenzije sadržaja. Administrativno se uspoređuje plan i njegovo izvršenje kao i broj studenata koji pohađaju sve oblike nastave.

Voditelji nastave Kliničko laboratorijskih korelacija:

Prim.dr. Ivo Radman

Dr. Marijo Vodanović